2014 – Kadry Kreślone Piórem – Wystawa Miłosza Kowalewskiego
Kadry Kreślone Piórem
Miłosz Kowalewski
Miejsce ekspozycji – Akademickie Centrum Kultury i Sztuki „Od Nowa” Toruń
Otwarcie – 6 grudnia 2014 o godzinie 12.00
Wystawa czynna do 31 grudnia 2014
Chciałbym Was zabrać w moją podróż. Na koniec świata – pomyślicie? Otóż nie – w najbliższe sąsiedztwo. Może tuż za miastem, a może we własnym ogrodzie… Obok nas trwa nieustanny spektakl, życie tętni, umiera i rodzi się na nowo w odwiecznym cyklu trwania. Zdarza się, że przechodzimy obok i w codziennym pośpiechu zwyczajnie tego nie zauważamy.
Pokazując Wam te obrazy, podkreślam zawsze pokorną świadomość, że architektem jest tutaj Matka Natura, a ja jedynie skromnym kreślarzem. Zdjęcia, które widzicie, powstały głównie w obrębie województwa zachodniopomorskiego (znakomita większość z nich – w okolicach Kołobrzegu) i prezentują bogactwo obecnej w moim regionie awifauny. Jak się okazuje, aby przeżyć coś niezwykłego, nie trzeba wcale daleko jechać…
Przyroda fascynowała mnie od zawsze. Już jako dziecko lubiłem szwendać się po łące, choć wieczna konkurencja w postaci mnogości innych zajęć i pokus powiodła życiową ścieżkę zupełnie innym szlakiem. Co jakiś czas zamiłowanie powracało, lecz dopiero około 2004 roku zaczęło się materializować w formie pasji, która znalazła swoje ujście w fotografii. Fotografii bardzo wąsko wyspecjalizowanej, bo skupionej tylko i wyłącznie wokół ptaków. Skrzydlatych bohaterów swoich fotograficznych wypraw ze szczególnym upodobaniem nauczyłem się wyszukiwać w najbliższej okolicy. I chociaż pozornie nie obfituje ona w rzadkie gatunki ptaków, to właśnie doskonałą znajomość terenu najłatwiej mi przełożyć na dobre zdjęcia. Ten niezwykły spektakl rozgrywa się czasem tuż obok nas. Lecz – jak dobrze wiecie – by uwiecznić go w sposób zapadający w pamięć, trzeba zaopatrzyć się w wielki bagaż samozaparcia i cierpliwości. Ale przecież wstawanie w środku nocy, mozolne czołganie w piachu, brodzenie w grząskim bagnie, przedzieranie przez zaspy śniegu, budowa kryjówek – czatowni, czy pływanie po rozlewisku za pomocą własnoręcznie skonstruowanej fototratwy, to wielka życiowa przygoda. Co prawda zdajemy sobie sprawę, że widok dorosłego faceta zaangażowanego w iście indiańskie zabawy, może budzić zdziwienie, jak i pobłażliwy uśmiech. Lecz takie wymagania stawia przed fotografem przyrody zarówno zaplanowany do osiągnięcia efekt, jak i – przede wszystkim – etyka i szacunek do uwiecznianych na zdjęciach zwierząt. Pozostanie niezauważonym jest podstawowym warunkiem sukcesu, ponieważ tylko wtedy zachowują się one naturalnie. Stąd konieczność dotarcia w odpowiednie miejsce pod osłoną nocy, korzystania z różnego rodzaju maskowania, a nierzadko stosowania nieszablonowych pomysłów. Najważniejsze, by swoją obecnością w jak najmniejszym stopniu ingerować w naturalne otoczenie i nikomu nie zaszkodzić. Można by wiele opowiadać o przygodach, przełamywaniu barier i własnych słabości. Wolę jednak skierować uwagę na aktorów grających główne role. To oni, uwiecznieni na fotografiach, niczego nie udający i bezkompromisowi, sprawiają, że nie sposób przejść obok nich obojętnie. Potrafią zachwycić i wzruszyć, by za chwilę przerazić zdolnością do brutalnej i bezlitosnej walki o przetrwanie. Walki z konkurentem, napastnikiem, czy też atakiem mroźnej i śnieżnej zimy w środku kwietnia. Prawdziwi bohaterowie życia.
Wystawa zatytułowana KADRY KREŚLONE PIÓREM, składa się z wysokiej jakości powiększeń w formacie 100x70cm. Prace prezentowane są w innowacyjnej technologii, na nośnikach nowej generacji CHROMALUXE – panelach fotograficznych z blachy. Wsparciem technicznym i wykonaniem wydruków zajęła się firma EUROLAND, będąca jednocześnie przedstawicielem marki CHROMALUXE w Polsce. Patronat honorowy nad wystawą objęli: Wiceminister Środowiska Stanisław Gawłowski, Poseł na Sejm RP Pan Marek Hok oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie z prezesem Panem Jackiem Chrzanowskim na czele.
Wszystkie prezentowane zdjęcia powstały w warunkach terenowych i przedstawiają ptaki dzikie, żyjące na wolności.
Fotografie wykonane zostały z użyciem systemu Nikona:
korpusy Nikon D70s, Nikon D300
obiektyw Nikkor 300mm f/2.8G ED-IF AF-S VR
telekonwertery Nikon TC-14E II, Nikon TC-20E II