Miejsce ekspozycji – Katedra Grafiki UMK, Wydział Sztuk Pięknych UMK, Toruń, ul. Sienkiewicza 30/32, Parter.
Wernisaż 1.12.2023 o godzinie 14.00
Kurator wystawy dr hab. Zdzisław Mackiewicz, prof. UMK
Katarzyna Łata
Urodziła się w 1973 r. W 1993 ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem w zakresie form użytkowych ze specjalizacją z jubilerstwa).
W latach 1994 – 1999 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydział Grafiki w Katowicach dyplom z uzyskała z projektowania graficznego i fotografii w pracowni prof. Tomasza Jury oraz w katedrze grafiki warsztatowej u prof. Stanisława Kluski.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Związku Polskich Artystów Plastyków.
Od 2014 roku członek nieformalnej, międzynarodowej grupy fotograficznej INTER NOS, a od 2023 roku należy do Stowarzyszenia FotArtProjekt.
O wystawie
„Studium przypadku”
[…] Katarzyna Łata przyjmuje w swoim projekcie rolę badaczki, która przetwarza dane poprzez przywoływanie rekordów z własnego życia, ujętych wizualnie w zmultiplikowane obrazy. Poszukuje ekwiwalentów dla wyrażenia własnych przeżyć. Balansuje między powodującymi nią, wręcz atawistycznymi odruchami, które kierują jej życiowymi wyborami, a świadomym ich kształtowaniem. Dokonuje diagnozy samej siebie, co czyni na płaszczyźnie psychologicznej i artystycznej, stawiając sobie zadanie odkrywania krajobrazów wewnętrznych i przetransponowania ich w obrazy fotograficzne osadzone w strukturach zaczerpniętych z otaczającej ją rzeczywistości. […]
Danuta Kowalik-Dura
Tytus Grodzicki
Urodził się w Poznaniu w 1972, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (1995), prowadzi swoją firmę. Uprawia fotografię dokumentalną, uliczną i podróżniczą. Mieszka i pracuje w Poznaniu, członek ZPAF Okręg Wielkopolski oraz Stowarzyszenia Fotspot.
O wystawie.
Algieria pozostaje nieodkryta, co czyni ją cenną i mityczną jednocześnie, podobną do kamienia filozoficznego. To muza nieuchwytna zarówno dla swoich dzieci, jak i cudzoziemców. Nikt nie może oprzeć się jej urokowi. Aby do niej dotrzeć, trzeba wykazać się pokorą Ten, kto patrzy na nią z góry, straci ją z pola widzenia. Zobaczy tylko własną pychę.
Yasmina Khadra, fragment z eseju do książki „Deglet Nour”
Tytus Grodzicki po raz pierwszy pojechał do Algierii jako nastoletni chłopiec. Spędził tam ponad rok. Wspomnienia i opowieści z tego czasu towarzyszyły mu w dorosłym życiu. Fotografie pojawiły się nieco później. Tytus Grodzicki wrócił do Algierii po 30 latach, by odszukać znajome miejsca i bliskich ludzi, ale też spojrzeć na Algierię okiem dokumentalisty.
„Deglet Nour” oznacza najdoskonalsze daktyle, a dosłownie „palec światłości”. To światło prowadzi fotografa i prowadzi przez fotografie. Dzięki niemu powstała opowieść z kraju, o którym większość z nas nic nie wie. Odnajdujemy codzienność bez zbędnych emocji i absorbujących odbiorcę wydarzeń. Autor jest blisko, kadruje lekko z dołu, pozostając niewidocznym dla fotografowanych. Dostrzega bohaterów bez imienia: chłopców grających w piłkę, przytulających się mężczyzn, dyskusje na targu czy parę spędzającą wspólnie czas, ale też kobiety, których obraz wymyka się stereotypom.
Tytus Grodzicki nie patrzy na Algierię z góry. Przygląda się jej uważnie, przywołując znajome krajobrazy i sytuacje. Cierpliwie i z dystansem śledzi współczesny świat, dając przedsmak nieodkrytej Algierii.
Monika Szewczyk-Wittek, Filip Ćwik